Wpływ krzyku na psią psychikę – dlaczego absolutnie nie wolno krzyczeć na psa

Kochamy psy, ale czasami bywają nieznośne, prawda? Nawet jednak, jeśli Twój pupil pogryzie Ci ulubione buty czy narobi na dywan, nie wolno na niego krzyczeć. Według naukowców to najgorsza z możliwych metod treningu, która mocno odbija się na stanie psychicznym i mentalnym naszego pupila.
Przez
Opublikowano 25.12.2020, 12:15
Awersyjne metody treningu oparte o karanie psa (negatywna konsekwencja po zachowaniu) i wzmocnienia negatywne (czyli usuwanie awersyjnego bodźca) mają – zdaniem autorów pracy opublikowanej w PLOS ONE – negatywny wpływ na psychikę psa.
– pisze Ana Catarina Vieira de Castro z Uniwersytetu w Porto (Portugalia), jednak z autorek badania.
Ich poziom stresu (mierzony stężeniem kortyzolu w ślinie) jest wyższy, a w perspektywie długoterminowej psy te mają nie tylko wyższy poziom stresu, ale są mniej radosne, bardziej pesymistyczne i popełniają więcej błędów poznawczych.
Badanie wpływu krzyku na psa
W ramach badania przeprowadzono trening na prawie 100 psach. 42 z nich szkolone były metodami pozytywnymi a 50 metodami awersyjnymi (między innymi krzyk, dotyk awersyjny i szarpanie smyczą).
Psy nagrywano by monitorować oznaki stresu (np. podnoszenie łap, ziewanie, lizanie) i mierzono im poziom stresu.
W jednym z eksperymentów zaprojektowano ćwiczenie, w którym psy miały odnaleźć w pomieszczeniu miskę z łakociami. Naukowcy uznali, że większy entuzjazm oraz prędkość w znalezieniu obiektu jest związana z poziomem stresu (im wyższy tym pies jest ostrożniejszy i wolniejszy) oraz z tym, czy pies spodziewa się sukcesu.
Okazało się, że psy trenowane metodami awersyjnymi potrzebowały więcej czasu na odnalezienie miski i uczyły się jej lokalizacji szybciej. To zaś oznacza, że metody awersyjne mogą całościowo negatywnie wpływać na funkcjonowanie psa.
Globalnie stosowanie w szkoleniu psa metod pozytywnych jest znacznie bardziej efektywne oraz lepsze dla naszego pupila – pozwala mu być mniej zestresowanym i szczęśliwszym, a w szerszej perspektywie szybciej i lepiej się uczyć – mówią naukowcy w PLOS ONE.