Kot_i_pies_patrzą
© Pixabay.com / jarmoluk

Kot czy pies? Które zwierzę jest bardziej inteligentne? Naukowcy już to wiedzą!

Przez Sabina Stodolak Redaktor

Opublikowano aktualizacja dnia

Czyżby wreszcie znaleziono odpowiedź na pytanie, które frapuje nas od pokoleń?

Psiarze i kociarze kłócą się od dawna o to, które zwierzęta są sprytniejsze. Według badań opublikowanych w "Frontiers in Neuroanatomy" zwycięzcami w tej kategorii są … psy!  W porównaniu do kotów (oraz innych drapieżników) psy mają najbardziej gęstą korę mózgową.

Które zwierzę ma najbardziej pomarszczoną korę?

Międzynarodowy zespół naukowców badając budowę mózgu kilkunastu gatunków ssaków drapieżnych, sprawdzał, czy istnieją między nimi różnice w ilości neuronów. W założeniu im ich więcej tym lepsze zdolności poznawcze, a co za tym idzie, wyższy spryt przy polowaniu.

Pod uwagę wzięto kore mózgową, bo to właśnie ona odpowiada za planowanie i wykonywanie działań, odbieranie i przetwarzanie wrażeń zmysłowych oraz pamięć i myślenie.

300 mln – koty, 160 mln psy, ale …

W poprzednich badaniach, wykorzystujących szacunkową gęstość siatki neuronów przewidywano, że koty mają około 300 mln komórek neuronów w korze mózgowej. Psy miały ich mieć zaledwie około 160 mln. Na tej podstawie pojawiło się podejrzenie, że koty są inteligentniejsze niż psy. Teraz jednak naukowcy uważają, że byliśmy nieco zbyt pochopni w ocenie. Nowa metoda badania ujawniła, że psy mogą mieć nawet do 530 mln neuronów (a koty „zaledwie” 250 mln). W badaniu obliczono też gęstość kory u fretki, mangusty, szopa, hieny, lwa i niedźwiedzia. Pies pokonał wszystkie te gatunki, biorąc pod uwagę również stosunek wielkości mózgu do gęstości kory.

Autorka badań, Suzana Herculano – Houzel komentuje:

„Nasze badania wykazały, że psy mają biologicznie większą zdolność do wykonywania bardziej skomplikowanych i złożonych zadań niż koty”.

Przy okazji obalono też mit, jakoby drapieżniki miały więcej neuronów i były bardziej inteligentne niż swoje ofiary. Tak naprawdę nie znaleziono żadnych dowodów na potwierdzenie tej hipotezy. Inteligencja jest potrzeba zarówno do tego, by złapać swoją ofiarę, jak i uciec drapieżnikowi.

Mały kot ma tyle samo neuronów co wielki niedźwiedź

Dla pocieszenia kociarzy możemy dodać, że w porównaniu do niedźwiedzia brunatnego, kot wypada naprawdę nieźle – ma tyle samo neuronów, choć jest przecież kilkanaście razy mniejszy.

A jeśli koniecznie marzy wam się puchate zwierzątko o rozmiarach kota, ale z inteligencją psa, to radzimy zainwestować w szopa. Według badaczy mają one prawie tyle samo neuronów co nasi szczekający pupile.

A jeśli marzycie o wybitnie inteligentym czworonogu, oto lista najmądrzejszych ras psów.

źródło: sciencealert.com

Więcej artykułów

Co sądzisz o tym artykule?

Dziękuję za odpowiedź!