Już we wstępie trzeba podkreślić, że zajęcia w psich przedszkolach to nie typowe szkolenie z posłuszeństwa, ale umożliwienie szczenięciu prawidłowej socjalizacji i rozwoju.
Nie każdy opiekun (zwłaszcza jeśli to jego pierwszy psiak) będzie wiedział, czym kierować się podczas wyboru przedszkola dla psa. Na co zatem zwrócić uwagę?
Przedszkole dla psów – na co zwrócić uwagę podczas wyboru?
Oferta przedszkoli dla psów jest skierowana do szczeniąt poniżej 6. miesiąca życia. Do grupy – w zależności od owej oferty – można zapisać szczenię miedzy 2. a 5. miesiącem życia. Poprzez udział w zajęciach zyskuje nie tylko pies, ale także jego opiekun.
Jego opiekun natomiast poznaje te zachowania oraz uczy się, jak na nie reagować pod czujnym okiem profesjonalisty – trenera. W trakcie zajęć umacnia się więź między psem i opiekunem. Dobre przedszkola w ramach zajęć oferują także naukę podstawowych komend, przygotowanie do zabiegów pielęgnacyjnych i wizyty u lekarza weterynarii, przybliżają znaczenie sygnałów komunikacyjnych, itd.
Aby nauka w przedszkolu dla psów była skuteczna i przyjemna, a przede wszystkim bezpieczna, placówka musi spełnić kilka warunków. Takich przedszkoli powstaje coraz więcej, dlatego warto szczegółowo zapoznać się z ofertą każdego z nich i nie podejmować decyzji opartej jedynie na cenie i odległości od miejsca zamieszkania.
To, jak będzie przebiegała socjalizacja w pierwszych miesiącach życia szczenięcia, wpłynie na jego życie dorosłe – dlatego tak ważne jest dbanie o odpowiedni rozwój psiaka.
Na co zwrócić uwagę dokonując wyboru psiego przedszkola?
Zacznij od sprawdzenia oferty przeszkoli w okolicy, gdzie jesteś w stanie dojeżdżać z psem.
Liczba szczeniąt w grupie
Grupy powinny być niewielkie. Jeśli psów będzie za dużo, socjalizacja będzie utrudniona. Jaka będzie odpowiednia grupa? Jeśli zajęcia ma prowadzić tylko jeden instruktor, to szczeniąt nie powinno być więcej niż 3. Jeżeli natomiast ma pomoc w postaci asystenta lub drugiego trenera, psów może być maksymalnie 5-6 – choć obecnie odchodzi się od tworzenia tak „dużych” grup. Są jednak przedszkola, które tworzą grupy po 10, a nawet 30 psów…
Te powinny być z góry odrzucone, bo żaden instruktor, choćby miał sztab pomocników, nie jest w stanie ogarnąć wzrokiem jednocześnie tylu psów i opiekunów, by efektywnie im pomóc i poświęcić wystarczającą ilość czasu.
Wiek szczeniąt w psim przedszkolu
Z jednej strony im wcześniej zaczniemy dostarczać psu nowych bodźców, tym lepiej będzie się on rozwijać. Z drugiej trzeba to jakoś pogodzić z zalecaną przez lekarzy kwarantanną. Młode szczenięta mają znacznie obniżoną odporność i są bardziej podatne na choroby, a niektóre z nich są śmiertelne.
Należy więc pamiętać o szczepieniach, aby zminimalizować ryzyko zarażenia. Biorąc pod uwagę ważny czas socjalizacji, dobrze żeby psiak trafił do przedszkola dla psów przed ukończeniem 4. miesiąca życia, jednocześnie przyjmowane szczeniaki nie powinny być starsze niż półroczne.
Inne szczenięta
Grupy nie powinny być różnicowane ze względu na rasę i wielkość psów. Na tym też polega socjalizacja – styczność z różnymi przedstawicielami swojego gatunku. Jeśli organizator dzieli grupy np. na psy ras małych i dużych, czy na psiaki 2-3-miesięczne i np. 4-6-miesięczne, to znak, że nie jest to przedszkole warte polecenia.
Miejsce, w którym będą odbywać się zajęcia
Powinien być to teren zamknięty, w którym psy nie będą miały możliwości rozpraszania się. Szczeniaki powinny być bezpieczne i móc maksymalnie koncentrować się na zadaniach w trakcie trwania zajęć. Odpowiednim miejscem będzie np. duża sala (dopasowana wielkością do liczby szczeniąt, by każde z nich miało swoją własną strefę komfortu), ale także ogrodzony plac czy ogród – koniecznie czyste, dokładnie sprzątane przed każdymi zajęciami.
Rozmowa z instruktorem w psim przedszkolu
W końcu to on będzie odpowiedzialny za przebieg zajęć. Poznaj możliwie najwięcej szczegółów odnośnie zajęć (liczba zajęć i czas ich trwania, a także szczegóły programu), jego kompetencji i podejścia do zwierząt. Pamiętaj, że masz prawo dowiedzieć się, gdzie będą odbywać się spotkania oraz powinieneś mieć możliwość obserwacji zajęć innych grup, zanim podejmiesz decyzję.
Program kursu w przedszkolu dla szczeniąt
Optymalna liczba zajęć to maksymalnie godzinne spotkanie z częstotliwością raz w tygodniu, a więc łącznie 4 spotkania – miesiąc. Warto też wiedzieć, czego będziecie (Ty i Twój pies) uczyć się w trakcie tych spotkań.
Program powinien zawierać zagadnienia z:
- nauki przywołania,
- nauki czystości,
- chodzenia na luźnej smyczy,
- przygotowania do wizyt u lekarza weterynarii i zabiegów pielęgnacyjnych,
- inhibicji gryzienia
- i pozostawania samemu w domu.
Dodatkowo kurs może też obejmować naukę podstawowych komend.
Sprawdź opinie innych – jeśli masz możliwość, porozmawiaj z kimś, kto przeszedł już cały etap psiego dorastania i korzystał z danego kursu. W razie wątpliwości zawsze możesz skontaktować się z dobrym instruktorem i behawiorystą zwierzęcym, by dopytać o wszelkie nurtujące Cię kwestie.
Kiedy przedszkole dla psów powinno wzbudzić wątpliwości?
Warto wspomnieć o tym, co powinno Cię zaniepokoić podczas wyboru przedszkola. Pamiętaj, że udział w pierwszych zajęciach nie obliguje Cię do uczestniczenia w całym kursie – jeśli więc uznasz, że coś jest „nie tak”, w każdej chwili możesz zrezygnować z uczestnictwa, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów.
Twoje wątpliwości powinny wzbudzić następujące kwestie.
Rozmowa z instruktorem
Już podczas pierwszej rozmowy telefonicznej lub spotkania przed rozpoczęciem zajęć instruktor powinien wzbudzić Twoje zaufanie. Jeśli nie sprawia wrażenia profesjonalnego i wzbudza jakiekolwiek podejrzenia, lepiej zrezygnować z jego usług.
Podobnie, jeśli instruktor nie będzie chciał pokazać Ci miejsca prowadzenia zajęć, a także nie zgodzi się na obserwację zajęć w celu ostatecznego podjęcia decyzji.
Duża grupa psów
W przypadku, gdy wcześniej wymieniona liczba szczeniąt w grupie zostanie przekroczona, instruktor nie będzie w stanie poświęcić dostatecznie dużo czasu i uwagi każdemu z nich. Dobry prowadzący powinien mieć wszystkich pod kontrolą, przewidywać i reagować szybko. Dodatkowo tłok sprawi, że zarówno psy, jak i ludzie będą się szybko rozpraszać.
Metody prowadzenia zajęć i podejście do psów
Instruktor nie powinien stosować żadnych metod awersyjnych (czyli krzyku, szarpania za smycz, kolczatek, itd.)! Powinien też stosować się do zasad psiej etykiety – jeśli tego nie robi, świadczy to tylko o jego niewiedzy i braku profesjonalizmu.
Brak kontroli nad psami
Jeśli prowadzący nie zwraca uwagi na sygnały wysyłane przez psy i nie reaguje na powstałe konflikty, zdecydowanie powinno to wzbudzić Twoje wątpliwości. Psy w przedszkolu dla psów zawsze powinny być na smyczy oraz w odpowiedniej odległości od siebie.
Z kolei każda zabawa bez smyczy powinna podlegać ścisłej kontroli – instruktor musi wiedzieć, kiedy i w jaki sposób ją przerwać, jeśli przestaje być zabawą.
Podejście do opiekunów
Każdy opiekun powinien czuć się w trakcie zajęć komfortowo. Instruktor musi przekazać wiedzę w sposób zrozumiały i rozwiewać wszelkie wątpliwości uczestników na bieżąco. Jeśli tego nie robi, jeśli niechętnie odpowiada na pytania i wyraźnie chce „spławić” uczestników po zakończeniu zajęć, pomimo tego, że mają oni potrzebę rozmowy w celu wyjaśnienia pewnych kwestii, nie jest to dobry znak.
Psie przedszkole - podsumowanie
Tak jak ważna jest socjalizacja szczenięcia, tak samo ważna jest jakość tej socjalizacji. Przedszkole dla psa to doskonały pomysł, ale dokonaj wyboru z głową – źle wybrana placówka może negatywnie wpłynąć na psychikę psiaka i tym samym negatywnie zaważyć na jego rozwoju.
Złe doświadczenia mogą przerodzić się w traumy, które są trudne lub nawet niemożliwe do wypracowania w późniejszym wieku! Pamiętaj o tym, by wybrać świadomie i poświęcić trochę czasu na analizę dostępnych ofert.